Eskişehir Reklam
İnternet Yayıncılığı ve Danışmanlık Hizmetleri
Web Tasarım Hosting Alan Adı Tescil Marka Tescil
Web Sitesi Hazırlama Programlama Hizmetleri
Google Street View Yerel Fotoğrafçı

İki Eylül Cd. Yalbı Sk. Arifbey Apt. No:13/13
info@eskisehirreklam.com.tr
0 222 233 25 65 - 0 542 311 63 84

Türkiye’nin ilk “sosyal medya ölçeği” hazırlandı

14.03.2019 

Z kuşağı “sosyal medya bağımlılığı” riski altında

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi ve Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi tarafından ortak yapılan bir çalışma ile “Türkiye’nin ilk sosyal medya bağımlılığı ölçeği” hazırlandı. Üniversite öğrencilerine uygulanan ölçeğe göre, 17-20 yaş aralığındaki öğrencilerin daha büyüklere göre (20-25 yaş) sosyal medyaya zihinsel olarak daha fazla bağlı kalıyor. Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal, üniversite ve sonrasında iş yaşamında yer alacak Z kuşağının yaşça büyüklere göre sosyal medya bağımlılığı açısından daha fazla risk altında olduğunu söyledi. Çalışmaya göre kadınlar, sosyal medyadan duygusal destek alıyor, erkekler ise olumsuz etkileniyor, özel hayatlarını ihmal ediyor.

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal ve Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Levent Deniz tarafından yapılan çalışma ile “Türkiye’nin ilk sosyal medya bağımlılığı ölçeği” hazırlandı.

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal, sosyal medya bağımlılığı ölçeğini İstanbul’da eğitim gören, yaşları 17 ile 45 arasında değişen ve yaş ortalaması 21,6 olan 1034 üniversite öğrencisine uyguladıklarını söyledi.
Sosyal medya, bilişsel olarak olumsuz etkiliyor.

Çalışmaya katılan öğrencilerin İstanbul’daki üçü vakıf, ikisi devlet olmak üzere beş farklı üniversitenin çeşitli fakültelerinde öğrenim gördüğünü ifade eden Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal,“Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin sosyal medyaya az bağımlı olduğu bulundu ancak alt ölçekler ayrıca analiz edildiğinde üniversite öğrencilerinin sosyal medya meşguliyetlerinin orta bağımlılık seviyesinde olduğu görüldü. Meşguliyet alt ölçeği kişilerin zihinlerini meşgul eden sosyal medya kullanımını yani bilişsel yöndeki olumsuzlukları kapsıyor” diye konuştu.

Kadınlar, sosyal medyadan duygusal destek alıyor
Cinsiyete göre yapılan incelemelerde, kadınların erkeklere göre sosyal medyadan daha çok duygusal destek aldıklarının anlaşıldığını belirten Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal, erkeklerin sosyal medyadan olumsuz etkilendiğine dikkat çekerek şunları söyledi: “Kadınların kişisel problemlerini unutmak, yalnızlığını gidermek, yaşamlarındaki olumsuz düşüncelerden kurtulmak için sosyal medyayı kullandıkları ortaya çıktı. Böylece kadınların sosyal medyaya duygusal olarak bağlandıkları söylenebilir. Erkeklerin ise daha çok sosyal medya ile çatıştıkları yani olumsuz etkilendikleri belirlendi. Çatışma alt ölçeğindeki maddeler incelendiğinde, erkeklerin çalışmalarına olumsuz bir etki yapmasına rağmen sosyal medyayı daha fazla kullandıkları, sosyal medyadan dolayı eş veya aile üyelerini, arkadaşlarını ihmal ettikleri ortaya çıktı. Böylece, erkeklerin sosyal medyadan dolayı başladığı aktiviteleri bitirememesi, işlerini ve yaşamlarındaki kişileri ihmal etmesi ve hatta sosyal medyadan dolayı üretkenliklerinin azalması onların yaşamlarındaki sosyal medya kaynaklı olumsuzluklar olarak raporlanabilir.”

Duygusal destek çalışmalarına öncelik verilebilir
Erkeklere yönelik detaylı incelemelerde, Fen-Edebiyat ve Eğitim Fakültesine devam eden erkek öğrencilerin Mühendislik Fakültesindeki erkek öğrencilere göre çatışma puanlarının daha yüksek bulunduğunu ifade eden Aylin Tutgun Ünal, “Buna göre, erkeklere yönelik yapılacak çalışmalarda öncelikle Fen-Edebiyat ve Eğitim Fakültesinden başlanabileceği söylenebilir. Hemşirelik Fakültesi gibi kadınların yüksek olduğu fakültelerde duygusal destek anlamında çalışmalara öncelik verilebilir” önerisinde bulundu.

Z kuşağı risk altında
Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal, yaşa göre yapılan incelemelerde özellikle 17-20 yaş aralığındaki öğrencilerin daha büyüklere göre (20-25 yaş) sosyal medyaya zihinsel olarak daha fazla bağlı kaldıklarının ortaya çıktığını belirtti. Ünal, “17-20 yaş aralığındaki öğrencilerin sosyal medyada neler olup bittiğini devamlı düşündükleri ve sosyal medyada bulunma isteklerinin çok yüksek olmasından dolayı orada olmadıklarında hayatlarının boş, sıkıcı ve zevksiz geçtiğini düşündükleri ortaya çıkmıştır. Buradan hareketle üniversite ve sonrasında iş yaşamında yer alacak Z neslinin yaşça büyüklere göre sosyal medya bağımlılığı açısından daha fazla risk altında olduğu görülüyor” dedi.

Bağımlılık puanı yüksek
Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal, günlük kullanım süresinin de incelendiği araştırmada günde 7 saatten fazla sosyal medya kullanan öğrencilerin oranının % 9,9 olduğunu, bu öğrencilerin ölçekten aldıkları bağımlılık puanının da oldukça yüksek olduğunu belirtti.

Sosyal medya bağımlılığı kişilerin hayatını etkiliyor
Günümüzde aşırı sosyal medya kullanımından kaynaklanan pek çok sorunun olduğunu belirten Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal, böyle bir ölçeğin geliştirilmesinin önemine işaret etti. Söz konusu problemlerin kişinin hayatında çok boyutlu olarak olumsuzluklara yol açtığını belirten Ünal, şunları söyledi: “Az ve kalitesiz uyku, aşırı zihinsel meşguliyet, internet kullanımı kontrol etme veya limit koyma hakkındaki tekrarlayan düşünceler, erişim isteğini önlemede başarısızlık, internette her seferinde daha fazla vakit geçirmek, erişimde değilken arzulamak gibi sosyal medya kullanımdan kaynaklanan günlük yaşamı doğrudan etkileyen olumsuzluklar bilimsel yazında rapor edilmiştir. Dolayısıyla kişiyi pek çok yönden olumsuz etkileyen bu sorunları içeren bir ölçme aracına ihtiyaç vardı. 2015 yılında doktora tezi çalışmamıza başlarken ülkemizde popülerliğinden dolayı Facebook Bağımlılığı ölçeği vardı fakat diğer sosyal medya uygulamalarını kapsayan bir ölçme aracı yoktu. Dolayısıyla Facebook dışında herhangi bir sosyal medya uygulamasını yoğun kullanan kişinin bağımlılık seviyesini ölçmek mümkün değildi. Bu yüzden sosyal medya bağımlılığı ölçeği tüm sosyal medya kullanıcılarını kapsayan bir ölçme aracı olarak önemli görülmektedir. Ayrıca ölçek 2015 yılından bu yana halen ülkemizin çeşitli bölgelerinde ağırlıklı olarak yüksek lisans tezlerinde veri toplama aracı olarak kullanılıyor. Bilimsel alandaki ölçme aracı eksikliğini gidererek, bu alandaki pek çok çalışmaya katkı sağlamış oldu.”

Sosyal medya bağımlılığı ölçeği, 41 maddeden oluşuyor
Sosyal medya bağımlılığı ölçeğinin 41 maddeden oluştuğunu ifade eden Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal, “Kişiler ölçekte yer alan maddelerdeki ifadelere “Hiçbir Zaman” ile “Her Zaman” arasındaki beşli derecelendirmeden ne derece katıldığını işaretliyor. Hiçbir Zaman seçeneği “1” puan, Her Zaman seçeneği ise “5” puandır. Buna göre tüm maddelerin puanı toplandığında, ölçekten alınabilecek en düşük puan 41, en yüksek puan ise 205’tir. Ölçeği tamamen dolduran bir kişinin ölçekten aldığı toplam puana göre sosyal medya bağımlılığı seviyesi ortaya çıkıyor” dedi. Doç. Dr. Levent Deniz de sosyal medya bağımlılığı ölçeğinin, sosyal medya bağımlılığının farklı veri toplama araçlarıyla, özellikle ölçeklerle saptanması, bu bağımlılık türünün yaygınlığının anlaşılabilmesi, yaygınlığın gelişiminin takip edilebilmesi ve bu kavramla ilişkili olabilecek diğer kişisel özelliklerle ilişkilerinin ortaya konulabilmesi açısından önem taşıdığını söyledi. Deniz, bu genel ihtiyaçtan dolayı bir sosyal medya bağımlılığı ölçeğinin geliştirilmesine ihtiyaç duyulduğunu söyledi.

 

Gönderen: haber
795 defa okundu 
 


Bilim-Teknoloji
BÜYÜKŞEHİRLERİN TRAFİĞİNE ÇÖZÜM YERLİ ERP
Siber saldırılar en büyük ikinci risk türü
Sahte telif hakkı ihlali bildirimlerine dikkat edin
ÜÇÜNCÜ TARAF VERİ İHLALLERİ ŞİRKETLERİN BAŞINI AĞRITIYOR
E-Devlet üzerinden 5 yeni hizmet daha

Ekoloji
Doğa Yürüyüşüne Yoğun Katılım
180.Yıl Da Binlerce Fidan Toprakla Buluşturuldu
Türkiye 11 yıl içinde su fakiri olacak
Ağaç Bayramında Yeni Fidanları Toprakla Buluşturdular
5 Bin Fidan Dağıtıldı

 

 
Kültür-Sanat
Murat Boz Konserine Yoğun İlgi
KOZKAYI KÖYܒn de ‘Nevruz Bayra’mı şenliklerle kutlandı
Murat Boz Konseri - Ücretsiz Halk Konseri
Çanakkale Turuna İnönü’den Yoğun İlgi...
Nevruz Bayramı etkinlikleri Anadolu Üniversitesinde Devam Etti

Haberler / Duyurular

Menü


Ürün / Hizmet 
Güvenlik Sistemleri
Hosting Alan Adı Tescil
Marka Tescil
Web Tasarım
 
Özel Ürünler
Eskişehir Hosting Hizmeti
Güvenlik Kamerası Sistemleri
Marka Tescil Hizmeti
Web Sitesi Tasarımı
 

Anket
Sizce Yıllık Hosting Hizmetimiz Kaç Liradır

100
150
200
250

Sonuçlar



GOOGLE ARAMA

Google'daki işletme girişiniz, şirketinizin en görünür öğesidir. Street View içeriği ile varlığınızı geliştirin.



GOOGLE HARİTALAR

Bayrağınızı dikin. Potansiyel müşteriler sizi Google Haritalar'da aradığında karşılarına çıkan ilk sonuçların mükemmel olmasını sağlayın.

 



GOOGLE'DA OTELLER İÇİN YAPILAN ARAMALAR

Google Arama'da veya Google Haritalar'da mülkünüzü bulduklarında seyahatseverlere otel turunuzu sunun.

Eskişehir Reklam
Google Street View
Google Map

Yetkili Yerel Rehber

Siz de Google Ayrıcalıklarından Yararlanın
EN ÖNEMLİ ANLARDA GÖRÜNÜN

Google Haritalar ve Google Arama'da iç mekan Street View görüntüleri kullanarak müşterileri işletmenize davet edin.

Müşteriler İnternet’te Sizi Aradığında Orada Olun

İşler bekletmeye gelmez. Müşterilerin sizinle temasa geçebilmesi için işletmeniz hakkındaki doğru bilgileri Google Arama'ya, Google Haritalar'a ve Google+'ya koymak üzere bizimle iletişime geçin.

BİZE ULAŞIN

360@eskisehirreklam.com
0222 233 25 65
0542 311 63 84

Son Haberler
Murat Boz Konserine Yoğun İlgi
Doğa Yürüyüşüne Yoğun Katılım
KOZKAYI KÖYܒn de ‘Nevruz Bayra’mı şenliklerle kutlandı
180.Yıl Da Binlerce Fidan Toprakla Buluşturuldu
Türkiye 11 yıl içinde su fakiri olacak
BÜYÜKŞEHİRLERİN TRAFİĞİNE ÇÖZÜM YERLİ ERP
Murat Boz Konseri - Ücretsiz Halk Konseri
Çanakkale Turuna İnönü’den Yoğun İlgi...
Ağaç Bayramında Yeni Fidanları Toprakla Buluşturdular
Nevruz Bayramı etkinlikleri Anadolu Üniversitesinde Devam Etti